2012-05-01

Skutskär laddar för högtryck

Setras anläggning i Skutskär ligger i startgroparna inför den kommande högsäsongen. Med en ny logistiklösning är anläggningen mer förberedd än någonsin på att serva bygghandeln och uppfylla kraven på optimerade leveranser.

När ljuset återkommer och temperaturen stiger så händer någonting inom oss. Plötsligt börjar det bli intressant att förverkliga de byggplaner man gått och grunnat på under vintern. Det leder förstås till en enorm anstormning till landets brädgårdar och bygghandlare.

Hos Setras säljare Betty Malmo och hennes kollegor på kundsupport i Skutskär är det en hektisk tid. Anläggningen har blivit något av ett logistikcenter för affärsområde Förädlat vilket märks under de kommande månaderna när 60 procent av årets produktion ska levereras ut.

Knutpunkten i den nya logistiklösningen
I det nya plocklagret pågår arbetet för fullt. Maria Olsson jobbar sin första arbetsvecka och manövrerar trucken med van hand. Här ska hyllorna fyllas med de produkter som efterfrågas mest. I dagsläget handlar det om cirka 30 olika artiklar.

– Vi har alltid ett lyssnade öra mot marknaden och märker att trenden går mot att kunden vill ha mycket levererat på samma bil, säger Johan Johannesson som är som är chef för Setras affärsområde Förädlat. Eftersom våra kunder inte tar in så mycket på lager som de gjorde tidigare, har efterfrågan på ”just-in-time leveranser” ökat.

Plocklagret i Skutskär blir nu knutpunkten i Setras nya logistiklösning när det gäller förädlade trävaror. Det ökar samarbetet mellan anläggningarna i Skutskär, Valbo och Långshyttan. Genom att samla de mest efterfrågade produkterna från dessa under ett och samma tak ger man bygghandeln ett ännu bättre erbjudande när det gäller optimerade leveranser.

– Tanken med det nya plocklagret är att vi ska kunna samlasta egenproducerade produkter både härifrån Skutskär och från hyvleriet i Valbo som tillverkar golv och panel. Vi kommer också att erbjuda det mest frekventa ur Långshyttans limträsortiment, berättar Betty. Vi märker att våra kunder vill ha mycket på en och samma bil. Det sparar pengar och förkortar tiden för leverans. Dessutom är väl genomtänkta transporter bra ur ett miljömässigt perspektiv.

Ännu en skillnad mot tidigare år är att man har sett över sina virkeslängder. Numera motsvaras varje längd i en produkt av ett artikelnummer. Under hösten kommer sortimentet att anpassas till den nya VILMA-standarden med information till kund i god tid före omläggningen. Ett exempel är nya profi ler på ytterpanelen där spånten får en annan tjocklek. Dessutom har målfuktkvoten ändrats för reglar och panel. Den ska nu ligga på 16 procent istället för 18 procent som tidigare.

– Vi försöker styra produkterna utifrån våra kundorder och hur dessa ser ut. Samtidigt som vi ökar på med artiklar har vi ett begränsat utrymme som vi måste utnyttja på ett smart sätt.

Setras kunder när det gäller förädlade trävaror från Skutskär är svenska byggmarknader, främst i det expansiva Mälardalen. Man exporterar ingenting till skillnad från anläggningen i Valbo där hälften av produktionen säljs till bland annat Tyskland, Storbritannien och Japan. Eftersom byggmarknadernas lager bokstavligt talat står på Setras bilar måste en order hanteras snabbt. Målet är att produkterna ska vara på plats inom två dagar från det att beställningen är gjord.

Efterfrågan varierar under året
Byggandet i Sverige varierar helt naturligt med årstidernas växlingar. Under sommarmånaderna ligger fokus på altaner och utemiljöer vilket ökar efterfrågan på bland annat impregnerat virke. På vintern bygger vi inomhus vilket gör att det går åt mer innerpanel och innergolv.

– Vi har snabba leveranser vilket våra kunder uppskattar, säger Betty Malmo. Överlag känner de sig trygga med oss. Vi som jobbar på kundsupport kan ta egna beslut vilket gör att eventuella problem går väldigt snabbt att reda ut och lösa.

På anläggningen i Skutskär fanns sedan tidigare hyvling, klyvning och impregnering. Under hösten 2010 utökades verksamheten med ett nytt måleri som idag levererar fasadpanel med fyra olika ytbehandlingar.

– Tack vare en ökad vidareförädlings grad förlängs byggsäsongen och nya möjligheter för byggandet skapas. Det gör att man inte behöver vara lika säsongsberoende som tidigare, säger Johan Johannesson.

Ett bra exempel på en sådan vidareför ädling är just den färdigmålade fasadpanelen. Eftersom den redan är ytbehandlad kan man spika fasad året om utan att vara beroende av varken väder, vind eller när målaren har tid att sätta igång.

– Under perioden september till januari sålde vi otroliga mängder ytterpanel, infl ikar Betty Malmo. Det visar verkligen att det är en produkt som fungerar lika bra året om.

När det gäller vidareförädlade trävaror är det viktigt att alltid ligga steget före. Att redan nu veta vad som kommer att efterfrågas. Detta för att i god tid kunna förbereda sågverken på vad som komma skall.

– Vår stora styrka är att vi tar huvuddelen av vår råvara internt från sågverk som vi redan har ett nära och tätt samarbete med. Det gör att vi kan få in en råvara som är anpassad för våra produkter redan från början vilket givetvis påverkar kvaliteten i positiv riktning, avslutar Johan Johannesson.

Text: Katarina Brandt