2013-10-24

"Vi har hela världen för våra fötter"

Den 15 oktober 2013 tillträder Setras nya vd, Hannele Arvonen, sin tjänst. Hannele kommer närmast från Holmen och har lång erfarenhet av skogsindustrin, främst från papperssidan.

Hej Hannele, hur känns det att börja jobba på Setra?
- Det är jättespännande! Jag har en väldigt positiv känsla och tycker att Setra känns som ett attraktivt företag. Det känns positivt och inspirerande att få testa något nytt och utmana sig själv. Jag ser verkligen fram emot att lära mig verksamheten och lära känna alla nya medarbetare.

Vad har du för förväntningar?
- Det ska bli väldigt spännande att få vara med och utveckla den nya verksamheten och för hoppningsvis kan jag bidra med min tidigare erfarenhet. Jag hoppas att vi tillsammans kan skapa både mervärde för ägarna och en företags kultur där alla trivs. Jag tror på dialog inom hela organisationen och att vi gemensamt kan jobba för att uppnå våra visioner och mål.

Vad ser du som de största utmaningarna?
- En stor utmaning är självklart att säkerställa lönsamheten. Det fi nns många aspekter som vi inte kan påverka, så som valuta förändringar och priser, och därför är det viktigt att fokusera på det som vi faktiskt kan påverka, exempelvis kompetens, produktutveckling och kunder. Dessa aspekter är vi redan medvetna om, men vi kanske kan jobba än mer med dem.

Vad tror du om framtiden för träindustrin?
- Jag tror på en väldigt positiv framtid för trä som material. Vi har en bra råvara, god kompetens och en förnybar produkt. Det fi nns otroligt många positiva aspekter med att bygga i trä och det gäller för oss att lyfta fram dessa mjuka värden än mer. Jag tror att om vi lyckas marknadsföra trä på rätt sätt, och inte bara fokuserar på pris, så har vi hela världen för våra fötter.

Text: Karolina Grundin