Andreas Hörnfeldt

2017-05-29

Med fokus på Setras teknikutveckling

Setras nya teknikdirektör Andreas Hörnfeldt brinner för nyskapande innovationer och entreprenörskap. Han har bland annat ansvarat för New Business Creation på Stora Enso som är en funktion för att skapa nya, växande och lönsamma produkter.

De senaste åren har Andreas varit vd för Stora Enso Re-board, ett innovativt dotterbolag inom koncernen som utvecklat en hård byggskiva helt i papper. Sedan december förra året är han på plats på huvudkontoret i Solna, även om de senaste månaderna inneburit mycket resande för att bekanta sig med verksamheten vid enheterna ute i landet.

– Vi har väldigt kompetenta platschefer och produktionschefer ute på sågverken. Nu vill jag att de ska känna att det finns en central resurs på plats som hjälper dem med olika typer av teknikfrågor. En sammanhållande funktion som håller ihop bitarna och stöttar i arbetet. Även om Andreas har många tankar och idéer kring hur han vill utveckla Setra, menar han att man måste skynda långsamt och ha respekt för sin historia.

– Vi är till stor del ett sågverksföretag som jobbar med sågade trävaror. Det är en traditionell bransch och man vänder inte en sådan kultur jättesnabbt, vilket heller inte är min intention. Vi är duktiga på trä och ska bli ännu duktigare på att förädla materialet i takt med marknadens efterfrågan.

Andreas menar att hans nya organisation kommer att märkas främst genom att det är en liten, men mycket dedikerad styrka som jobbar övergripande. Han ser gärna teknikfunktionen som en slags intern karriärutveckling där medarbetare kan vara delaktiga, kanske i ett specifikt projekt under en avgränsad period när de bidrar med sin kompetens och utvecklar sig själva.

– Jag vill skapa ett engagemang och jobba med att lyfta personer ute i organisationen för att de ska kunna ta ett större ansvar. Sättet vi arbetar på kommer att bli mer och mer automatiserat, men också mer avancerat. Det gör att kompetensutveckling är ett måste för att vi ska lyckas.

Andreas ambition är att Setra ska vara mer aktivt i olika forskningsprojekt kring trä och nya material som utvecklas ur den svenska skogen. Han menar att Setra på så sätt snabbare kan anpassa verksamheten till det som kunderna kommer att efterfråga i framtiden.

– Vi har en väldigt intressant position i och med att vi sitter på mycket råvara och kompetens. Vi har kontroll på våra flöden vilket gör oss till en bra leverantör inom flera olika områden. Min förhoppning är att vi ska kunna jobba ännu mer tillsammans och dela erfarenheter med varandra, även om vi är geografiskt utspridda.

Namn: Andreas Hörnfeldt
Titel: Teknikdirektör
Ålder: 47
Bor: Bromma, väster om Stockholm
Familj: Gift med Elisabeth, tre döttrar.
Intressen: Skidor på längden och tvären under vintern, tennis året om och gärna salta bad på västkusten på sommaren.

Text: Katarina Brandt
Foto: Emil Nordin