Marie Lind och hennes kollegor i hyvleriet har fått förtroendet att producera golv av Sveriges bästa råvara.

2017-05-29

Nytt interiört center tar form i Malå

Dagarna har visserligen blivit längre, men våren och sommaren dröjer ännu i lappländska Malå. Här ligger en av Setras nordligaste enheter vars hyvleri nyligen byggts om och uppdaterats för att axla rollen som interiört center inom Setra.

Sågen i Malå har varit i drift sedan 1946 och har under årens lopp haft flera olika ägare. När AssiDomän och Mellanskog gick samman och bildade Setra Group 2003 blev såg- och hyvleriverksamheten i Malå en del av Setrakoncernen.

Huvuddelen av Setras golvtillverkning låg tidigare i Valbo utanför Gävle. När verksamheten i Valbo avvecklades under 2016 beslutade man sig för att flytta produktionen till Malå och satsa på ett nytt interiörkoncept.

– Råvaran här uppe i norr har en bättre biologisk kvalitet jämfört med i Mellansverige, säger Hans Liljeström som sedan den första januari i år är ny platschef i Malå. Att förvalta och förädla den till golv och paneler känns rätt och hållbart, det ökar kvaliteten och värdet på produkterna.

Det är från den omgivande skogen som Setra Malå hämtar sin råvara i form av senvuxen norrländsk fura. Sågverkets kunder, inte minst de japanska, efterfrågar furuprodukter av hög kvalitet och uppskattar årsringarnas jämna struktur och den äkta, genuina känsla som passar speciellt bra till produkter som ska tåla att synas i sömmarna.

– I och med den här satsningen skapar vi ett center inom Setra för designdriven utveckling av golv- och väggbeklädnader i trä. En av fördelarna är att vi kan utnyttja styrkan i hela vår värdekedja, säger Kaj Tönsberg, försäljningschef för Byggprodukter.

Tillverkningen av både golv och paneler är ett hantverk som ställer högsta möjliga kvalitetskrav och kombinerar både traditionell och ny teknik. Skillnaden mot tidigare är att man i Malå sitter på hela flödet och har full kontroll på allting, från det växandet trädet till den färdiga produkten.

Hyveln är hjärtat i produktionen

I hyvleriet träffar vi Benny Grundberg som är produktionschef. Tillsammans med sina tio medarbetare har han ägnat årets första månader till att säkerställa de höga kvalitetskraven. Ett arbete som handlat om att ytterligare fördjupa hantverkskunnandet och att trimma in och finjustera maskinparken.

– Hyveln är själva hjärtat i produktionen. Gör vi ett dåligt jobb här så spelar ingenting annat någon roll, sägerBenny Grundberg som menar att den stora utmaningen har varit att synkronisera gammal teknik med ny. Att se till att tre olika system "pratar" samma språk med varandra.

– I grunden har vi en riktigt bra golvhyvel som vi nu uppgraderat med bland annat nya slipdetaljer. Allt som allt rör det sig om en investering på cirka fem miljoner kronor i hyvleriet.

Tidigare i år blev även köpet av Ikea Industrys produktionsanläggning i Malå klart. Anläggningen är belägen ett stenkast från Setras enhet och har en byggyta på totalt 5 500 kvadratmeter. Innan IKEA avvecklade verksamheten under hösten 2016 användes fastigheten för tillverkning av limfog. Den första juni får Setra tillträde till lokalen som har stor potential inom just vidareförädling av interiöra produkter.

– I och med att vi får tillgång till den nya lokalen ser vi stora möjligheter att både öka volymen och utveckla förädlingskonceptet ytterligare. I höst ökar vi produktionen med drygt 20 procent och nyanställer ett 15-tal personer, säger Hans Liljeström.

Tre designkoncept ökar valfriheten

Den nya kollektionen av golv och innerpaneler är framtagna i de tre olika designkoncepten Klassisk, Rustik och Design. De finns också i ett obehandlat utförande som öppnar upp för alla som med olika kulörer vill sätta sin egen unika prägel på produkterna.

Produkterna är behandlade med hårdvaxolja från Osmo som är en ledande och välkänd tillverkare av ytbehandlingsprodukter som håller en mycket hög kvalitet.

– Det nya interiörkonceptet utgår från vår fina råvara som sedan sågas, torkas, justeras, hyvlas och ytbehandlas på bästa möjliga sätt. Det ställer förstås höga krav på alla inblandade. Vi gör vårt yttersta för att produkterna ska hålla högsta kvalitet. I alla led och in i minsta detalj, säger Hans Liljeström.

Text: Katarina Brandt
Foto: Magnus Laupa