– Vi har fått förståelse för hur både Svenskt Trä och de kinesiska möbelproducenterna tänker, säger Elin Eliasson, en av studenterna på Malmstens.

2017-05-29

Svenska designstudenter gör furu hett i Kina

Möbelprojektet Design in Pine är ett unikt samarbetsprojekt mellan branschorganisationen Svensk Trä, Carl Malmsten Furniture Studies och de två kinesiska möbeltillverkarna Huari Furniture och Fujian Dushi Homelife Group. Projektet har resulterat i nio konkreta exempel på nyskapande svensk design i furu med den kinesiska marknaden som målgrupp.

Syftet med projektet Design in Pine har varit att med hjälp av svensk design öka användandet av svensk furu i kinesisk möbeltillverkning. Att lyfta fram furu som ett naturligt och levande material från ett uthålligt, svenskt skogsbruk. Furu lämpar sig väl för möbelproduktion tack vare träslagets fysiska egenskaper och är ett givet materialval i en värld där det hållbara samhället får ett allt större fokus.

Under några intensiva veckor hösten 2016 har tredjeårsstudenterna i möbeldesign på Malmstens arbetat med ett skarpt projekt på uppdrag av de kinesiska möbelföretagen. Uppgiften har varit att designa möbler för den kinesiska marknaden med den i dag allt trendigare furun som utgångspunkt.

Trots det geografiska avståndet har arbetet präglats av ett nära samarbete där de kinesiska möbeltillverkarna, utifrån diskussioner med studenterna kring material, ytbehandling, skisser och ritningar, tillverkat de prototyper som för första gången visades under Stockholm Furniture & Light Fair i februari.

Med skogen som inspirationskälla

En av studenterna på Malmstens är Elin Eliasson som är uppvuxen i Kalix och dotter till Håkan Eliasson som är arbetsledare på Setra Rolfs. Elin har tagit

fram barnmöbeln "Ottis" som fått sitt namn av en liten fantasifigur i form av en tallkotte. Det är ett förvaringssystem som är uppbyggt av ben i olika höjder, ramar och boxar som ligger till grund för en hel kollektion av möbler. Inspirationen kommer från den massiva furun, skogens uppbyggnad av långa kroppar med nivåer och mellanrumsformer samt små gömda rum.

– För oss på Malmstens har projektet inneburit att vi har fått förståelse för hur både Svenskt Trä och de kinesiska möbelproducenterna tänker, säger Elin. Vi har kunnat dra nytta av varandras kompetenser och fått känna på hur det är att jobba internationellt.

I september reser de nyutexaminerade möbelformgivarna till den stora möbelmässan i Shanghai där de förhoppningsvis kommer att etablera ännu fler kontakter på den kinesiska marknaden.

– På det personliga planet har trä alltid varit en naturlig del av mitt liv, inte minst eftersom min pappa jobbar i branschen. Med mina fördjupade kunskaper om materialet pratar vi numera trä med varandra på ett helt nytt sätt, vilket förstås är jättekul, avslutar Elin.

Text: Katarina Brandt
Foto: Magnus Glans och Svenskt Trä