2023-06-12

Setra levererar stommen till exklusivt bostadshus i Lund

Trä, glas och grönska blir huvudkomponenterna i flerbostadshuset Terrassgården i Lund. Setra levererar KL-trä och limträ till det unika projektet som byggs av danska Absalon Pension.

Terrassgården uppförs i den nya stadsdelen Råbylund. Området blir det första i Lund där all bebyggelse sker enligt riktlinjer för hållbart byggande och med minsta möjliga klimatpåverkan. Stort fokus finns både på materialvalen och på bland annat energianvändning, innemiljö, fuktskydd och urban biologisk mångfald.

– Det här är en spännande hållbarhetssatsning och vi på Setra är glada över att kunna bidra med våra tankar om grönsamt byggande. Vi levererar stommen i KL-trä – bjälklag och väggar – plus en del limträ. Totalt handlar det om drygt 1 800 kubikmeter KL-trä och 50 kubikmeter limträ. Vi har haft en fin dialog med beställarna och på så sätt skapat smarta flöden kring montage, materialutnyttjande och fuktskyddet Wetguard, säger Setras säljare Erik Dicander.

Leveranserna börjar i augusti. I den första etappen byggs 56 bostäder, från tvårummare till femrummare. Lägenheterna är fördelade på fyra plan och på det femte planet finns ett gemensamt orangeri med takterrass, odlingsmöjligheter och solcellspaneler.

Husets tydliga träkänsla förmedlas via solida väggar, snickerier och golv. Utvalda väggar får en synlig, laserad träyta som ska bidra till en varm och ombonad känsla. Den mest uppseendeväckande detaljen är de stora terrasserna, som i vissa fall uppgår till hela 40 procent av lägenheternas area.

Byggherre är danska Absalon Pension, som investerar i bostadsprojekt i södra Sverige. Lägenheterna i Terrassgården säljs som bostadsrätter. Byggentreprenör är Thage i Skåne, där Ola Wingren är platschef.

– Setra kunde erbjuda rätt kvalitet och de byggelement som vi önskade. Terrassgården blir exklusiva bostäder där vi behåller så mycket som möjligt av den fina träkänslan. Jag är själv snickare i botten, men det här är mitt första projekt i KL-trä. Det ska bli jättespännande att testa den här byggmetoden, säger han.

Byggprojektledare är Fredrik Stark från företaget KL Projekt. Han värdesätter Setras engagemang i projektet.

– Setras medarbetare har varit otroligt lyhörda och duktiga på att hitta bra lösningar som passar oss, framhåller han.

Om Setras fabrik för KL-trä
Fabriken för korslimmat trä är en del av Setras träindustricenter i Långshyttan, södra Dalarna. Där tillverkas även limträ och träkomponenter. Setras värdekedja är väldigt kort från skogen till färdiga träprodukter vilket ger ett lågt klimatavtryck. Från fabriken i Dalarna sköts transporterna av ett åkeri som erbjuder biodrivmedel. Byggelementen levereras enligt önskad montageordning och gör arbetet på byggsajten effektivt.

Om Terrassgården
Flerbostadshuset Terrassgården omfattar 56 lägenheter och byggs i Lunds nya stadsdel Råbylund. Byggnaden är ritad av arkitekt Johan Sennström, Fojab och byggentreprenör är Thage i Skåne. Preliminärt tillträde är andra kvartalet 2024.

Foto:
Rendering av Terrassgården: Arkitekt: Johan Sennström, Bild: Fojab