Möt Katarina Levin, Setras nya vd

Alla människor borde få lära sig mer om hur trä bidrar till klimat- och samhällsnyttan. Det tycker Katarina Levin, Setras nya vd.

Hon har ett långt förflutet inom skogs- och träindustrin. I januari tog hon över vd-posten på Setra och flyttade in i hörnrummet på huvudkontoret i Solna.
– Setra befinner sig i en spännande utvecklingsfas. Det är en ynnest att få vara med och leda detta moderna träindustriföretag, säger Katarina Levin. Hon har placerat skrivbordet så att hon sitter med ryggen mot de fönster som vetter mot den stora shoppinggallerian. I blickfånget finns i stället områdets lilla park med några träd.
– Jag trivs bäst med den här utsikten, förklarar hon med ett leende.

Dagen innan startade hon sin besöksturné till Setras siter. Premiärturen gick till Långshyttan, där den nya fabriken för KL-trä ska tas i drift senare i år. Strax intill nyinvesteringen finns produktionen av limträ och tillverkningen av komponenter till dörrar och fönster.
– Sammantaget blir detta ett fantastiskt träförädlingscenter, unikt för Sverige, konstaterar hon.

Samtidigt är Katarina Levin nyfiken på de övriga Setra- anläggningarna och sågverken, inte minst det nya hyvleriet i Hasselfors och uppbyggnaden av pyrolysverksamheten i Gävle. Hennes ambition är att lära känna så många medarbetare och kunder som möjligt.
– Setra ska vara ett företag med korta kontaktvägar, säger hon bestämt.

I sitt ledarskap vill hon bland annat se till att skapa delaktighet. Hennes filosofi är att grunden till goda affärer är en organisation som lyssnar på kundbehoven och där alla medarbetare blir sedda och får bidra med kunskap och engagemang.
– En stark säkerhetskultur, en god laganda och en effektiv produktion – allt hänger ihop. En säker anläggning med ett bra flyt i virkesflödet är en produktiv anläggning, betonar hon.

Setras vision och kommunikation kring Grönsamhet är något som Katarina Levin gärna bygger vidare på. Hon vill lyfta fram hur Setra är med och sätter värde på hela den skogsklädda delen av Sverige.
– Alla borde få utbildning i hur trä bidrar till klimat- och samhällsnyttan. Trä är inte bara förnyelsebart och återvinningsbart, det är en råvara som är klimatpositiv i sig. Därför är det så bra att vi ser en långsiktig, global konsumtionsökning av trävaror. Det är ett styrkebesked både för oss, våra kunder och samhället i stort.

Namn: Katarina Levin.

Ålder: 56 år.

Yrke
: Vd och koncernchef på Setra sedan januari 2020.

Bakgrund:
Utbildad jägmästare. Har 28 års erfarenhet från skog och trä inom SCA, bland annat som marknadsdirektör på SCA Wood och sågverkschef på anläggningarna Tunadal och Bollsta.

Bor:
På en jord- och skogsbruksfastighet i Höga kusten, i byn Tjärned, Noraström. Veckopendlar till Solna och hyr då ett litet trähus i Sundbyberg.

Familj:
Gift med Peter, teknisk chef på Kramfors kommun. Döttrarna Kristina, 24 år, och Ingrid, 22.

Fritid:
"Att ta hand om gården är vår fritid, där finns alltid något att göra. Vi har ett 20-tal köttdjur, två hästar, hund och två katter. Jag gillar att jobba fysiskt, med allt från trädgårdsarbete och små byggprojekt i trä till att vara ute i skogen med motorsågen – givetvis med full säkerhetsutrustning! Men det är också skönt att koppla av i soffan med en film, eller att ta en tur på skidorna."

Text: Lena Lidberg

Publicerad: 2020-01-31