2011-06-01

Full fart i det nya måleriet i Skutskär

Setras anläggning i Skutskär har blivit något av ett logistikcenter för affärsområde Förädlat. Här fanns sedan tidigare hyvling, klyvning och impregnering. Under hösten utökades verksamheten med ett nytt måleri som idag levererar fasadpanel med fyra olika ytbehandlingar.

Arbetet med det nya måleriet påbörjades under senhösten 2009 och åtta månader senare kunde verksamheten köra igång.

– Det var ganska många diskussioner kring hur vi skulle bygga upp måleriet rent tekniskt, berättar Carl-Anders Svensson som är platschef i Skutskär. Det finns många olika system beroende vad man är ute efter. Vi valde tidigt att lägga större vikt vid ett bra resultat än att kunna producera stora volymer snabbt.

Längre hållbarhet
Ett krav var att man skulle leva upp till branschens krav och rekommendationer när det gäller ytbehandling. Undersökningar gjorda av bland annat forskningsinstitutet SP Trätek visar att träpanel som grundmålats i fabrik har 30 procent längre hållbarhet.

– Den stora fördelen är att här sker allting under kontrollerade former. Materialet är nysågat och nyhyvlat och får sin behandling när ytan fortfarande är fri från föroreningar i form av bland annat mögel och smuts som annars målas in i färgen och skapar problem. Går du till en brädgård och köper en bräda så vet du inte när den är sågad. Då kan det redan ha börjat hända saker med materialet som påverkar det negativt.

Varje tillverkningssteg kontrolleras och dokumenteras för att säkerställa en produkt av hög kvalitet. Färgskiktet är på 60 my vilket är det som färgbranschen rekommenderar. Vid själva färgpåläggningen används den senaste tekniken och man kan beskriva processen som att färgen hälls på och därefter borstas in. Dessför innan har bräderna förvärmts vilket gör att färgen fäster bättre och även förkortar torktiden.

– Färgpåläggningen är en sak, men måleriets hjärta är ändå torken, menar Carl-Anders Svensson. Det är ett viktigt steg för att uppnå hög kvalitet och ett steg som dessutom måste klaras av ganska snabbt för att upprätthålla ett bra flöde.

Måleriet i Skutskär är högt automatiserat och det mesta verkar sköta sig själv. Det enda som görs manuellt är kvalitetskontroll och emballering. Allt som allt behövs egentligen bara en person för att få det hela att snurra, men just nu är det fler på plats då man valt att utbilda några stycken för att säkra upp att det alltid fi nns folk som kan hoppa in.

– Vi har byggt anläggningen för att vi ska kunna köra lite kortare serier. Har kunden önskemål om färg ska vi kunna lägga på den, oavsett om det handlar om rosa, lila eller neongult. Här ska allting vara möjligt.

Färdigmålat spar tid och ger en annan frihet
Vilket mottagande har då den nya, färdigmålade panelen fått av marknaden? Vi frågade Betty Malmo som är säljare och arbetar mot bygghandeln.

– Det här är en jättefin produkt som blivit mycket uppskattad. Inte bara för att den spar tid utan för att den ger en helt annan frihet. Plötsligt är man inte bunden till den varma årstiden utan kan sätta panel hela året. Väljer man den grundmålade varianten behöver man göra slutstrykningen först inom ett halvår.

Nybyggen är den vanligaste kundkategorin, men vi märker att många väljer att komplettera med färdigmålat. Stora företag som NCC, Peab och Skanska inser också att det finns både tid och pengar att spara på färdigmålat. Att förädla produkten så att slutkunden blir nöjd, är helt rätt väg. Det är mervärden som gör att man kommer tillbaka.

Text: Katarina Brandt