2015-10-24

Fängslad av trä

Medarbetare behöver känna att de kan utvecklas på sin arbetsplats. Det menar Gudbrandur Erlingsson som är arbetsledare vid Setras sågverk i Nyby.

Att arbeta med trä är någonting som funnits med Gudbrandur Erlingsson länge. I grunden är han byggnadssnickare, utbildad i hemlandet Island. Men i mitten av 90-talet flyttade han till Sverige, började arbeta på ett sågverk i Knivsta innan han några år senare gick vidare till sågverket i Nyby.

– Jag har alltid varit intresserad av trä som material. Det började med själva formgivningen, som kom med snickrandet. Sedan gick intresset över till den tekniska sidan, till exempel hur torkningen av virke fungerar, och senare gled jag in på maskinspåret. Jag vet inte vad det är, men jag har alltid varit fängslad av trä, säger han.

Under sin tid på Setra har Gudbrandur växlat roller och uppgifter med åren. Han började som truckförare och har sedan dess bland annat arbetat som flistraktoransvarig och pannskötare. Sedan omkring sju år tillbaka är han arbetsledare för timmer och logistik.

– Jag trivs jättebra! I min nuvarande roll får jag verkligen chansen att möta människorna i företaget, runt om på alla våra enheter, och arbetar samtidigt tätt ihop med mina medarbetare här i Nyby. Jag har jobbat på Setra väldigt länge, och jag känner att utvecklingen verkligen har varit positiv. Gudbrandur betonar hur Setras enheter numer arbetar mer tillsammans genom tydligare samarbeten och kunskaps- och erfarenhetsutbyten. Kulturen på företaget är viktig, menar han.

– Jag upplever att vi har fler och fler diskussioner och samarbeten mellan enheterna, vilket är jätteroligt. Vi lär känna varandra, tar tillvara på de kunskaper som var och en sitter på och lyfter och premierar individerna. Det är viktigt att känna att du som medarbetare kan utvecklas, det stärker verkligen framtidstron och leder till en härlig attityd.

Gudbrandur har svårt att ringa in en vanlig arbetsdag. Det är alltid många järn i elden.

– När jag började som arbetsledare hade jag alltid planer för hur dagen skulle se ut, men det fick jag väldigt snabbt sluta med. Det är mycket som händer, och det är det som gör jobbet roligt. Framför allt när det dyker upp nya saker och utmaningar.

Han nämner bland annat ett samarbete mellan Setra Nyby och Setra Vimmerby som en höjdpunkt.

– Vi hjälpte dem att utvärdera mätstationen. Ett väldigt roligt uppdrag, som resulterade i att de kunde effektivisera arbetet betydligt. Och det är ju då som man inser att om vi hjälps åt och samarbetar över enhetsgränserna så kan vi nå fram till något riktigt, riktigt bra.

Text: Joakim Gerhardsson
Foto: Emil Nordin