2016-01-24

Planeraren som tar ton

Som produktionsplanerare har du ett helhetsgrepp som kommer med stora utmaningar. Sven-Eric Eriksson, planerare på Setra Kastet, trivs i den rollen.

Med över 40 års erfarenhet i branschen (”jag tillhör inventarierna här på Kastet”) finner han en tjusning i att lösa problem.

– Jag gillar att se nya utvägar, att komma med idéer som löser en oväntad situation. Det är en härlig känsla när jag ser att något har lyckats. Som produktionsplanerare är du med i hela flödet och känner verkligen att du är med i matchen, säger han.

I mitten av 70-talet började Sven-Eric arbeta på Kastet. Han hade tidigare sommarjobbat på sågverket i skarven mellan grundskola och gymnasiet.

– Efter studierna blev det raka vägen till lumpen. Men när jag var klar med det sökte jag mig tillbaka till Kastet direkt.

Han lockades av att fortsätta arbeta med trä – och såg stora möjligheter.

– Jag har alltid tyckt att trä är väldigt intressant. Det har ju så stort användningsområde eftersom det går att ta tillvara på allt. Det är också en tjusning att jobba med ett material och en produkt som är så pass miljövänlig. Det blir en stolthet.

Sven-Eric har nu varit produktionsplanerare i omkring tjugofem år. Han kom dessförinnan från en roll som arbetsledare inne i justerverket. Och trots att erfarenheterna är stora och upplevelserna många är det en resa i modern tid som han väljer att plocka fram som en höjdpunkt.

– Under de senaste åren har vi jobbat med ett längdprogram mot Japanmarknaden som varit otroligt roligt. Det handlar om längdanpassning redan ute i skogen. Vi har arbetat väldigt hårt och intensivt för att få det att fungera. Känslan när det väl landade var fantastisk. Det finns så klart fler guldkorn att plocka ur alla mina år här.

I början av 2015 fick Sven-Eric själv möjligheten att åka till Japan för att träffa Setras medarbetare på plats och besöka kunder.

– Helt klart ett minne för livet. Lärorikt och superkul. Framför allt var det intressant att träffa våra japanska kunder och få en inblick i hela branschen där. Det tar jag verkligen med mig.

Sven-Eric må i första hand arbeta på ett sågverk. Men annars är det musiken och sången som ligger honom närmast om hjärtat. I höstas blev han efter en uttagning utvald till Gävles egen Frank Sinatra. I början av december uppträdde han tillsammans med bland annat Christer Sjögren på Gävle Konserthus. När vi intervjuade Sven-Eric var det fortfarande några veckor kvar till konserten.

– Musiken har alltid funnits i mitt liv, så det känns så klart roligt att ha fått den här chansen. Det känns jättespännande, men jag kommer nog bli lite nervös när jag väl står på scenen.

Text: Joakim Gerhardsson
Foto: Emil Nordin

Sven-Eric Eriksson

Titel: Produktionsplanerare på Setra Kastet
Ålder:
62 år
Bor:
Gävle
Familj:
Fru och tre döttrar
Intressen:
Musik, fotboll och ishockey

"Gävles egen Sinatra, Sven-Eric Eriksson som tolkar "'That´s Life' lika elegant och stiligt som the man himself", skrev Arbetarbladet i sin recension av julkonserten i Gävle. Nedan hittar du länken till recensionen.

Mäktig hyllning till Frank Sinatra i Gävle Konserthus (Arbetarbladet)