Virkespaket från Sverige lastas av i King's Lynn på den engelska östkusten.

2017-05-29

Ljusa utsikter i skuggan av Brexit

Medan diskussionerna kring Brexit dominerar engelska nyheter, rullar Setras affärer i Storbritannien på i hög takt. Behovet av nya bostäder är stort och efterfrågan på svensk råvara fortsatt hög.

Virkespaketen radas upp på kajen i King's Lynn. Båten från Sverige har precis lagt till i hamndockan och det råder full aktivitet när paketen slussas vidare till rätt destination. En del ska till Setras distributionslager och vidareförädling, som båda ligger i anslutning till hamnen. Andra körs vidare direkt till kund.

– Skandinaviskt barrträ har ett bra rykte. Det håller hög kvalitet och Setras trä är väldigt efterfrågat, säger Stuart Newman, vd på Setras dotterbolag M&S Softwood, medan han visar runt på området.

Populärt koncept

Konceptet med distributionslager direkt i hamnen, där kunderna kan köpa enstaka paket snabbt och flexibelt, har varit framgångsrikt. På kort tid har Setra öppnat lager även i Hull, en viktig hamnstad på ostkusten med förbindelser till Leeds, Manchester och Liverpool, samt i Rochester, som ligger strax söder om London.

– Vi trodde att lagren framförallt skulle täcka in ett nytt segment av mindre kunder. Men vi har lärt oss att det inte stämmer, de attraherar alla våra kunder och stärker verkligen vår position som leverantör. Distributionslagren är en perfekt kombination på dagens marknad, säger Bill Urmston, Setras kundansvarige för Storbritannien tillsammans med Jason Dodd och Keith Parsons.

Lovande marknad

Storbritannien står för nio procent av Setras omsättning och är en av de enskilt största marknaderna. Under våren har landet tagit det första steget mot att lämna EU, men några effekter på byggande och virkesinköp har ännu inte visat sig. Tvärtom går affärerna riktigt bra.

– Brexit är bara ännu en utmaning för Storbritannien. Vi har gått igenom så mycket genom historien och på något sätt ordnar det sig alltid. I vår bransch finns alltid en stor underliggande efterfrågan på furu och gran av nordisk kvalitet, säger Jason Dodd.

Upp till 300 000 bostäder skulle behöva färdigställas varje år för att möta behovet i Storbritannien, enligt officiella siffror. Det är två till tre gånger fler än vad som byggs i dagsläget. Stuart Newman ser också ljust på framtiden.

– Visst finns det en osäkerhet på marknaden, eftersom så mycket är ovisst fram tills att förhandlingarna är klara. Priser och utbud pressas och ingen vet vad den verkliga effekten av Brexit blir. Men även om det blir en tuff tid kommer Storbritannien att fortsätta vara en intressant marknad som växer och utvecklas när det gäller konsumtionen av barrträ, säger han.

Viktigt att vara flexibel

Setras distributionslager har visat sig vara ett bra sätt att möta de nya marknadsförhållandena. Kunder som är osäkra på hur marknaden och priser kommer utvecklas, och inte vill binda upp sig långsiktigt, kan använda lagren för att kliva in och ut på marknaden.

– Det handlar om att erbjuda våra tjänster när och på det sätt som passar kunderna. Vi har samma upplägg på M&S lager. Du behöver inte binda upp dig och ringer du i dag försöker vi få ut leveransen redan i morgon. Det är det som skiljer oss från konkurrenterna, säger Stuart Newman.

Setra i Storbritannien

Setra finns representerade i Beverley i nordöstra England och i Kingsdown i sydöstra England. Dotterbolaget M&S Softwood, med vidareförädling, och ett av distributionslagren ligger i Kings's Lynn i östra England. Distributionslagret i Hull har bra kommunikationer med norra delarna av England samt Skottland, medan Rochester täcker södra delarna av landet.