Arto Alanko, Tapio Hjulberg, Juha Inget och Juha Moilanen från det finska byggvaruhuset Puukeidas

2017-05-29

Puukeidas prioriterar norrländsk skönhet och kvalitet

Sommarsäsongen närmar sig och på våra nordliga breddgrader växer sig längtan efter att gå barfota på solvarma altandäck allt större. Så också i vårt grannland Finland dit Setra Rolfs sedan många år tillbaka levererar impregnerat trallvirke till byggvaruhuset Puukeidas.

Det finska byggvaruhuset Puukeidas startade i Kemi 1991 och har under årens lopp även hunnit etablera sig i Jyväskylä, Uleåborg, Lahti och Outokumpu. Fokus ligger på trävaror och drygt 90 procent av omsättningen går till proffsmarknaden. Tapio Hjulberg är vd och har varit med ända från början. Han grundade företaget som i dag har tre delägare och cirka 25 medarbetare verksamma ute på de fem anläggningarna.

Samarbetet med Setra Rolfs tog fart i och med finanskrisen 2007-2008. Under den här tiden stod kronan lågt i kurs vilket gjorde det förmånligt för finska företag att köpa trävaror från Sverige.

Ett samarbete som vuxit sig allt starkare

Det var dock inte bara de låga priserna som Puukeidas kom att uppskatta med att handla från Sverige i allmänhet och Setra Rolfs i synnerhet. Snabba leveranser, ett bra bemötande och en genomgående hög kvalitet har bidragit till att samarbetet under åren vuxit sig allt starkare.

– Trots att prisnivån stigit har vi ändå varit måna om att hålla affärerna igång, säger Tapio Hjulberg. Setra Rolfs lever med råge upp till alla de krav som vi ställer på en leverantör. Vi har dessutom en fantastiskt bra relation med Bengt-Arne Lindgren som är kundansvarig. Han är otroligt kompetent och ställer alltid upp för oss.

Även om den största volymen av Puukeidas impregnerade trall tas från inhemska tillverkare, räknar man med att närmare 35 procent kommer från Setra.

– Med runt 2 000 kubikmeter impregnerat virke är Puukeidas vår största finska kund, konstaterar Bengt-Arne Lindgren. Det är förstås roligt att ett företag som är verksamt i ett träland som Finland ändå väljer att handla från oss i Sverige. Det ser jag som ett väldigt gott betyg.

– Vår ambition är att erbjuda våra kunder en hög kvalitet och när det gäller trallvirke så är Setra Rolfs i en klass för sig. Polartrallen som kom förra året är unik i sitt slag och det finns inte någonting liknande på den finska marknaden, säger Tapio Hjulberg.

Text: Katarina Brandt
Foto: Harri Tarvainen