– Det känns bra att ta vara på ett överskott från naturen, menar Niklas Gilmark.

2017-10-12

Allvar gör underkläder av norrländsk barrskog

Niklas Gilmark fick en idé när han hörde att det går att tillverka viskos av bambu. I dag är hans företag Allvar Sveriges första varumärke med kommersiell textilproduktion från svensk tall- och granskog.

Niklas har en nära relation till skogen och har jobbat med både plantsättning och röjning. Han lockades av tanken på att använda skogsråvaran på ett nytt och annorlunda sätt och undrade om det skulle vara möjligt att göra samma sak med skog från Sverige som med bambu.

– Min relation till skogen har formats i Bergslagen. Min familj har skog där som jag fått vara med och ta hand om. Det känns bra att kunna ta tillvara på ett överskott från naturen, säger Niklas.

Ett stenkast från världsarvet Höga Kusten hittade Niklas det han sökte i form av Bioraffinaderiet Domsjö Fabriker. Här tillverkas bland annat cellulosa som kan omvandlas till viskos. Cellulosan som ska bli underkläder fraktas från Örnsköldsvik med båt till Indien där den omvandlas till sytråd. Själva viskostyget stickas i Litauen där man även syr upp Allvars kalsonger, trosor och linnen.

En kärleksförklaring till den svenska skogen

Niklas driver Allvar tillsammans med kläddesignern Stefan Söderberg som är en av grundarna till det svenska modemärket Hope. I somras fick de möjlighet att presentera företaget och lansera sin första damkollektion vid ett event på Stockholms Centralstation där Setra var en av flera samarbetspartners.

Niklas menar att den största ut­maningen under resans gång har varit att hantera all den osäkerhet som följer med att starta någonting helt nytt från grunden. Funderingarna på hur det man gör ska tas emot och vad som skulle hända om allting, bokstavligt talat, går åt skogen.
– Det känns skönt att vi fått ett sådant fint mottagande, bra publicitet och stöd från våra samarbetspartners. Vår målsättning är inte bara att tillverka högkvalitativa underkläder. Vi har någonting mer att berätta och kan presentera ett spårbart ursprung inspirerat av mörkret och allvaret i de svenska skogarna, avslutar Niklas.

Text: Katarina Brandt
Foto: Magnus Laupa

Miljövänligare kläder

Mer än 60 procent av världens kläder är tillverkade av olja, där polyester är ett exempel.

Bomullen står för cirka 25 procent av världens textilproduktion, men det är en gröda som kräver mycket bekämpningsmedel och stora mängder vatten i områden där bristen på just vatten är stor.

Allvars underkläder är tillverkade av cellulosaflis som tas fram av råflis från den yttre delen av timmerstocken. Det är en biprodukt från sågverken och en för­nybar råvara som i Allvars fall kan spåras till norrländsk barrskog.