Oak Nouveau White - trägolv för vardagsrummet från svenska Kährs.

2018-03-21

Trä har flyttat in för att stanna

Vissa trender försvinner lika fort som de kom medan andra hänger sig kvar. Så är det med trenden att inreda med trä som fortsätter även under 2018. – Sammantaget tror jag att det mesta är tillåtet när det kommer till trä, konstaterar inredaren och arkitekten Christian Halleröd som utformat årets trendutställning på Stockholm Furniture & Light Fair.

Stockholm furniture & light fair är en av världens största mötesplatser för skandinavisk design och börjar den 6 februari. I år gick det prestigefulla upp- draget att utforma mässans trendutställ- ning till den prisbelönte inredaren och arkitekten Christian Halleröds design­ studio.

Synen på hur vi inreder med trä är lokalt förankrad

Christian menar att de senaste årens trender inom inredning har handlat om att både blicka bakåt och framåt i tiden. Intresset för det grundläggande, äkta ma- terialen som till exempel trä har ökat och därmed även intresset för hantverket.
– Just nu ser vi många parallella trender. Generellt jobbar man mycket med att få finishen att kännas väldigt matt och naturlig, antingen genom att låta den vara obehandlad, mattlackad eller oljad. Samtidigt märker vi att intresset för det superhögblanka ökar. Furu känns ganska inne igen, men det gör även mer exotiska träslag.

Synen på hur vi inreder med trä är lokalt förankrad och det finns starka föreställningar om vad som är exklusivt och vad som är mer standard i olika länder.
– Trenden i Sverige går mot lite varmare och mer jordnära kulörer och en yta med mer struktur. Men fortfarande är det den vita panelen och det vitoljade golven som vi säljer mest av i volym, säger Annica Olsson som är marknadskoordinator på Setra.

Det senaste året har även viljan att använda hållbara, lokalt producerade massiva innerpaneler och golv vuxit sig allt större. Det är en tydlig trend både hos professionella inredare och arkitekter som hos hemmafixarna.

Trä har en given plats även i badrummet där det bidrar till en ombonad atmosfär. Christian Halleröd, inredare och arkitekt med egen studio. Cecilia Ask Englund, branschutvecklare på Trä- och Möbelföretagen tror på mer trä i inredningen. Emanuel Lidberg, designchef på Kährs, ser att fler utnyttjar golvet för att ge rummet en stark karaktär.

Trä ger en stark karaktär åt hela rummet

Bland Setras svenska kunder finns bland annat golvföretaget Kährs som är en av världens äldsta tillverkare av trä- och par- kettgolv. Företaget levererar produkter till mer än 70 länder och är marknadsledande i Sverige, Finland, Norge och Ryssland.

Emanuel Lidberg är designchef med ansvar för att utveckla nya produkter. Han menar att vi nu börjar lämna synen på golvet som en enkel bas för övrig inredning och istället i högre grad utnyttjar golvet för att ge rummet en stark karaktär.
– Synen på trä inom inredning varierar så klart över hela världen, men på Kährs märker vi att intresset och användandet även växer på marknader som tidigare inte haft något traditionellt träfokus, säger Emanuel. På den skandinaviska marknaden dominerar just nu ljusa kulörer, med mycket fokus på vitt och grått. Nästa steg blir att ta in mörkare och fylligare nyanser; dova, rökta, kraftiga, rika toner. Trenden med mönstrade golv och enstavsgolv – tänk plankkänsla – fortsätter också starkt.

Vi trivs med att omge oss med trä

Cecilia Ask Englund är branschutvecklare på Trä­ och Möbelföretagen och tror att vi kommer att få se ännu mer trä i inredningssammanhang.

– Trä har så många positiva egenskaper som vi vill kunna dra nytta av. I takt med att träbyggandet ökar kommer andelen synligt trä i inredningar också att öka och på platser där vi kanske inte är vana vid att möta det. I entréer och trappuppgångar i flerbostadshus till exempel.

Text: Katarina Brandt

"Trenden i Sverige går mot lite varmare och mer jordnära kulörer och en yta med mer struktur"