2021-02-23

Setra levererar trästommen till Bologna 2 i Cederhusen

Träindustriföretaget Setra levererar trästommen även till det andra huset som byggs i bostadskvarteret Cederhusen i Hagastaden, Stockholm. Trästommarna tillverkas och packas i Setras fabrik för korslimmat trä och transporteras på två timmar till bygget.

Cederhusen, som byggs av Folkhem, med totalentreprenören Veidekke Entreprenad AB, kommer bli Sveriges största bostadskvarter i massivträ. Samarbetet med Setra startade i höstas då leveranserna till den första huskroppen, Bologna 1, inleddes. Bygget har pågått sedan i september och nu står stommen till det första huset av fyra i det nya bostadskvarteret klart. För Setras del inleds leveranserna till hus två i början av mars och kommer att pågå i cirka 10 veckor.

– Veidekke ser fram emot det fortsatta samarbetet med Setra och att kunna planenligt avropa nästa stora etapp borgar för så väl kvalitet som leveranssäkerhet, säger David Grimheden, Teknik- och miljöchef på Veidekke Entreprenad.

Alla byggelement till bostadshuset tillverkas i massivt trä och utgörs av väggar, schakt och bjälklag som tillverkas i limträ och korslimmat trä i Setras fabrik i Långshyttan i södra Dalarna. Hela produktionsprocessen planeras minutiöst så att de färdiga byggelementen produceras, packas och levereras i rätt ordning. Det ger ett smidigt och snabbt montage på byggarbetsplatsen och huset växer med cirka ett våningsplan per vecka.

– Vi är otroligt glada att ha fått fortsatt förtroende att leverera stommar till hus nummer två i Cederhusen. Det här är ett nydanande projekt med ett uttalat hållbarhetstema vilket känns extra bra för oss som enbart arbetar med det förnybara byggmaterialet trä. Det är även väldigt roligt att se att intresset för Cederhusen är stort i branschen och hos bostadsköpare, säger Daniel Halvarsson, Setras affärsområdeschef för bygglösningar och komponenter.

Cederhusen byggs av Folkhem ovanpå tunnlarna för E4/E20 och binder samman Stockholm och Solna. Projektet, som blir Stockholms första innerstadskvarter i trä, består av fyra bostadshus på 10 – 13 våningar med stomme av korslimmat trä som utgör både väggar, schakt och bjälklag.

– Folkhem har tagit beslutet att bara bygga i trä på grund av de stora klimatfördelarna. I bygget av Cederhusen har vi med oss aktörer som bidrar till att minska miljöpåverkan i projektet. En energisnål produktion och korta transportvägar för stommen är avgörande faktorer för att få det bästa utfallet i projektet. Att Setra också är med i samverkansgruppen som bildats kring projektet med det gemensamma målet om ett utvecklingssprång vad gäller klimatoptimering är vi särskilt glada för, säger Anna Ervast Öberg, affärs- och projektutvecklingschef på Folkhem.

Ladda ner bild