2021-10-29

Setra satsar stort i Bergslagen – ökar torkkapaciteten vid sågverken i Heby och Hasselfors

Träindustriföretaget Setra ökar torkkapaciteten vid Heby och Hasselfors. Det beslutade bolagets styrelse vid sitt senaste möte.     – Investeringarna är en del av strategin för utvecklingen av Setra i Bergslagen, säger Katarina Levin, VD på Setra.

Investeringen i de båda högkapacitetstorkarna uppgår till totalt 100 miljoner kronor.

– De nya torkarna ger möjlighet till ökat värdeutbyte och ökad effektivitet vilket stärker Setras konkurrenskraft, säger Jonas Fintling, platschef Setra Hasselfors.

Jan-Erik Vik, platschef Setra Heby instämmer och tillägger att investeringen förbättrar även arbetsmiljön i Heby då den delvis ersätter äldre utrustning.

Ökningen av torkkapaciteten vid sågverken i Heby och Hasselfors är en viktig pusselbit i den pågående utvecklingen av Setras verksamhet i Bergslagen. Tidigare i år har beslut fattats om investering i ny såglinje i Skinnskatteberg. I fjol installerades en ny delningssåg vid sågverket i Nyby.

– Setra satsar stort på ökad förädling av trä i Bergslagsområdet i resurseffektiva anläggningar. Det är positivt ur ett hållbarhetsperspektiv eftersom det bidrar till lägre klimatavtryck från produktionen och vi tillverkar mer klimatsmarta, grönsamma produkter, säger Katarina Levin.

Exempel på satsningar är KL-trä och komponenter vid Setras nya fabrik i Långshyttan, hyvlat konstruktionsvirke från den nya justerverkshyveln i Hasselfors samt ny röntgenteknik i Kastet, Nyby och Skinnskatteberg. Totalt har Setra investerat drygt 1 miljard kronor i Bergslagen de senaste fyra åren.

Ännu en grönsam satsning är bolaget Pyrocell, som Setra äger tillsammans med Preem. Pyrocell tillverkar bioolja av sågspån. Biooljan blir till förnybar råvara vid Preems raffinaderi i Lysekil och blandas i bensin och diesel. Pyrocells anläggning är integrerad med Setra Kastet i Gävle. Investeringen för Setra och Preem tillsammans är på drygt 400 miljoner kronor.