2023-03-06

Setra har utsett ny försäljningschef för bygglösningar och komponenter

Träindustriföretaget Setra har anställt Jesper Åkerlund som ny försäljningschef för bygglösningar och komponenter.    – Jesper har gedigen kunskap om marknaden för träbaserade byggsystem och han kommer att bidra till att stärka vår organisation ytterligare, säger Lina Emanuelson, Affärschef Bygglösningar och Komponenter.

Jesper Åkerlund kommer senast från rollen som CEO på Rajd Systech, en startup inom integrerade säkerhetslösningar. Dessförinnan var han marknadschef och senare VD på Martinsons Byggsystem. Han har också varit styrelseledamot i Svenskt Limträ, ordförande i Svenskt Träs limträkommitté samt deltagit i delegationen för cirkulär ekonomi. Jesper Åkerlund har en magisterexamen med inriktning mot statsvetenskap och juridik från Umeå Universitet.

– Vi är mycket glada att hälsa Jesper Åkerlund välkommen till Setra. Han har en gedigen erfarenhet av försäljning och marknadsföring inom träbranschen och har även stor kunskap om trä som byggmaterial, säger Lina Emanuelson.

– Setra är inne i en strakt expansiv fas och jag ser verkligen fram emot att få vara med och bidra till Setras fortsatta tillväxt. Jag är väldigt imponerad av Setras fina produktionsanläggningar i Långshyttan och den samlade kompetensen som finns, säger Jesper Åkerlund som börjar sin nya position på Setra den 13 mars.

Ladda ner bild