2023-02-07

Setra och Karl Hedin i nytt samarbete

Träindustriföretaget Setra och Karl Hedin bygghandel har ingått avtal angående leveranser av limträ. – Vi är mycket glada åt att ha ett avtal med Karl Hedin vad gäller limträbalkar. Vi ser även fram emot att utveckla och fördjupa relationen på sikt, säger Daniel Edman, säljare på Setra.

Avtalet mellan de båda företagen går ut på att de blir prioriterade parter för varandra. Karl Hedin har ett 50-tal byggvaruhandlare i Mellansverige. Setras träindustricenter ligger i Långshyttan, södra Dalarna. Där tillverkar bolaget limträ, KL-trä, reglar och komponenter.

– De produkter vi kommer leverera inledningsvis är kundanpassade limträbalkar och skarvade byggreglar. Under nästa år kommer vi titta på hur samarbetet kan utökas, säger Daniel Edman.

På Karl Hedin ser man stora fördelar med att få Setra som en prioriterad leverantör. Johan Davidsson är ansvarig för inköp av byggträvaror på bolaget.

– För oss är det viktigt med långsiktiga partnerskap för att kunna trygga leveranserna till våra kunder. Vad gäller limträbalk är det företrädesvis små och medelstora byggfirmor som beställer kundanpassade balkar. Setra är en kompetent och trygg leverantör. Dessutom ligger Långshyttan rent geografiskt väldigt bra till för transporter till vårt lager i Krylbo, säger Johan Davidsson.

De korta transportvägarna bidrar till en effektiv logistik då Karl Hedins egna bilar kan hämta i Långshyttan.
   – Det ger kortare transporter och mindre klimatutsläpp, vilket är viktigt ur hållbarhetssynpunkt, säger Johan Davidsson.

I förlängningen är båda parter öppna för fördjupat samarbete kring bygglösningar där även KL-trä kan ingå.

Ladda ner bild